Mød mine "time boller"... Skønne boller lige til at bryde fra hinanden! Sprøde udenpå og bløde indeni, lune og gerne med et godt lag smør på. Jeg har af flere omgange faktisk kaldt dem for mine "mødregruppeboller", da jeg ofte fik bagt netop denne opskrift når Lauras mødregruppe kom på visit. Det er en af mine "go to" opskrifter. I ved, sådan en opskrift som man lige ryster ud af ærmet og får bikset sammen på ingen tid.
Hjemmelavet og friskbagt brød på bare 1 time lyder næsten for godt til at være sandt. Men den er skam god nok. Bollerne skal nemlig ikke igennem flere hæveprocesser, som man normalvis vil gøre. Én ting, som er værd at bemærke er, at bollerne kommes i en kold ovn og det er faktisk ganske vigtigt. For når ovnen først skal til at varme op, så får bollerne faktisk lov til at hæve stille og roligt inde i ovnen inden de bliver bagt. Se, dét er da egentlig lidt smart :-)
Det skal ikke være en hemmelighed, at disse boller er bedst på dagen. Det meste brød bagt på en gærdej skal helst spises på dagen og disse er ingen undtagelse. Eftersom bollerne ikke får den hævetid man normalvis vil give, så når man heller ikke at udvikle et optimalt glutennetværk - ergo får vi ikke boller med store luftige huller. Vi får til gengæld nogle bløde og lækre boller, som man sagtens kan servere for sine gæster (og det gør jeg stort set hver gang vi holder fødselsdag).
Denne opskrift egner sig i den grad til at blive gradbøjet - og her er det bare at bruge fantasien. Jeg har valgt at lave opskriften helt standard og vil så opfordre til, at man leger lidt i køkkenet. Jeg kommer gerne en lille håndfuld tørrede tranebær eller abrikos i (kommes i samtidig med chiafrø og salt - altså inden mel kommes i dejen). Man kan også snildt komme revet æble og lidt hakkede valnødder i eller noget helt tredje alt efter ønske.

Dejen vil være en anelse klistret og kan føles lidt våd at arbejde med - sådan skal den være. For en nybegynder kan det være lidt svært at arbejde med, men frygt ej - efter nogle gange vil man stille og roligt lære at arbejde med dejen.
Hvis dejen når at få så meget mel, at den ikke klistret en lille smule, så har den fået FOR meget mel og bollerne vil blive tørre og kedelige.
Lad formen være og lav bollerne på en bageplade. Hermed får du flotte runde boller, som vil klæde ethvert teselskab :-)